הרב ד"ר בני לאו
הכותב הוא ראש מיזם 929
האישי מול הכללי
״אתה בעד עסקה״?
שאלה שמערערת עד היסוד את הקיום המשותף שלנו כחברה סולידרית שליבה דופק אל מול התסכול המתמשך.
מהו שורש המחלוקת? – הרי אין ספק שכל אדם, ללא קשר לזיהוי מגזרי, מבקש לראות את כל החטופות והחטופים בביתם ובשלום.
כשאני מקשיב לקולות של המתנגדים לעסקה אני שומע שני טיעונים מרכזיים:
האחד – שחרור אלפי רוצחים מהווה סכנה וודאית לכל תושבי ישראל בעתיד הקרוב.
השני – הפסקת המלחמה וויתור על אחיזה בשטח יגדיל את כוחו של החמאס ויערער את כל הישגי הצבא.
בעומק של שני הטיעונים האלה נמצאת ההתגייסות הציונית והיהודית למלחמת מצווה קשה, שבה אנחנו מצווים להסיט את המבט האישי ולהתמקד בכללי ובנצח ישראל, כלשונו של הרמב״ם בסוף פרק ז בהלכות מתנות עניים.
ומהי נקודת המבט של הדרישה לקידום העסקה?
המשפט הנוכח ביותר שבו פונים אל מקבלי ההחלטות הוא ״אילו הייתה זאת בתך״! –
זה בדיוק הטיעון ההפוך מדרישת הרמב״ם להסיט את המבט מן האישי והמשפחתי אל הכלל.
בין שתי שפות
נראה, כאילו שתי שפות מתנגשות כאן זו כנגד זו:
האחת – נושאת את דגל כלל ישראל ונצח ישראל ולשם כך מוכנה להתגבר על כאבי היחיד על-מנת להביא להצלת הכלל.
האחרת – נושאת את דגל היחיד והאדם ומבקשת להציל חיי אחת או אחד, כל עוד הדבר אפשרי.
אלא שלאמיתו של דבר אין אלו שתי שפות הניצבות זו כנגד זו, אלא התרוצצות פנימית בתוככי נפשות רבים מאיתנו שנקרעים בין זו לזו, ומחפשים לנווט את דרכם.
לקראת המערכות הבאות
ככל שנמשכת המלחמה בכל חזיתותיה מתבררת העובדה הפשוטה שאנחנו ברצף ארוך של מלחמת קוממיות ושמלחמה זו לא תסתיים ב-״ניצחון מוחץ״ או במיטוט הרואי.
דווקא משום כך אנחנו צריכים להיות ערוכים להמשך חיי התגייסות של כל חלקי האומה, מימין ומשמאל; המערכה שהחלה בפוגרום של 7/10 תסתיים רק כשיחזרו החטופים, לחיים ולקבורה. אחרי השלב הזה תבואנה עוד מערכות ולקראתן נצטרך לחזק את עוגני הסולידריות ולשקם את האמון בהנהגת האומה.
יש לזכור, כי בהלכות פיקוח נפש קובעים אנשי המקצוע והם אלה המעודדים לקיים כעת עסקה להשבת חטופים גם במחירים הקשים שנקובים לעיל.
אם זו עמדת המומחים הרי שהאומה חייבת להישמע להם ומקבלי ההחלטה, שהם ידה הארוכה של האומה, לא יכולים להתמהמה. כך פוסק רבי יוסף קארו בשולחן ערוך:
״כל רגע שמאחר לפדיון הרי זה כשופך דמים״
(יורה דעה, סימן רנב, סעיף ג)
ואם לא עכשיו – אימתי?
הקמה ותחזוקת האתר: משרד פרסום: Brain&Brand